Varför tidig förlovning?

Tänkte skriva lite vad jag tycker om tidig förlovning för märkt att många i min ålder förlovat sej.
Vad betyder förlovning för er?
.
Jag tycker bara att det är fult med tidigt förlovning, för asså varför är min fråga varför förlova sej så tidigt?
Jag är inte troende på något vis men för mej är förlovning något man gör för att man ska gifta sej och då gifta sej inom en snar framtid.
Typ "du får den här ringen så länge". Jag tycker att när man har förlovat sej bör man väl ändå gifta sej inom ett år iaf. Annars kan man väl lika gärna vänta med förlovningen också?
.
Man gifter sej ändå inte med vem som helt så varför förlova sej med vem som helst? För svara ja på förlovningen menas det med att du tänker svara ja på giftemål också.
.
Och man bör väl känna personen man gifter sej med?
Vilket att iaf bo tillsammans i minst ett år är ett bra prov på om man klarar av varandra.
Att vara tillsammans och bo tillsammans är helt olika saker! När man bara är tillsammans kan man åka hem eller åka iväg när man blir lite less på varandra.
Bor ni därimot tsm måste man lösa problemet och vara nära inpåvarandra hela tiden, komma överens om problem hela tiden t.ex vem diskar den här gången? Vem tvättar? Vems priotering blir det när pengarna inte räcker till båda? Eller är han för svartsjuk kanske? Det är inte säkert det märks första året tsm.
.
Ganska onödigt att svara "ja" innan man vet att man kan leva med personen.
Och den stora frågan varför svara ja på en fråga som menas "jag vill leva resten av mitt liv med dej" så tidigt?! Om man känner att man kan svara ja då har ni väl all tid i värden att förlova sej senare när man varit med om lite mer tsm, klart alla kan bo och vara inpåvarandra ett tag.
.
T.ex om Marcus skulle fria till mej nu skulle jag aldig svara ja och det handlar inte om att jag inte älskar honom utan jag tycker det är så himla onödigt. Vi älskar varandra och vi kan visa det på andra sätt vi behöver inte förlova oss för att visa att vi älskar varandra.
.
Visst kan det ta slut efter man bott med varandra i 5 år också inte det jag säger men det blir ju mer seriöst.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback